T26 levererades från Kockums 1942 och var i aktiv tjänst inom Flottan fram till mitten av 60-talet. Därefter utnyttjades hon som målbogserare av flygvapnet fram till 1985.
Läs mer om T26T38 levererades från Kockums 1951 och var i aktiv tjänst inom Flottan med stationering på Gålö fram till 1956. T38 låg upplagd i Karlskrona i 22 år för att 1978 överföras som utställningsobjekt vid Malmö Teknik- och Sjöfartsmuseum.
Läs mer om T38T46 levererades från Kockums 1957 och var i aktiv tjänst inom Flottan med stationering på Gålö fram till 1975. På slutet av 1980-talet togs båten i drift av ett antal entusiaster med H.M.K Carl XVI Gustaf i spetsen.
Läs mer om T46T56 byggdes 1957 på Stockholms Örlogsvarv på Djurgården som var underleverantör åt Kockums i Malmö. Till skillnad från tidigare versioner av MTB konstruerades den sista serien T42-T56 med V-botten för att få bättre prestanda i grov sjö.
Läs mer om T56P150 byggdes ursprungligen på Bergen Mekaniske Verkstad och sjösattes i juni 1972.
Hon byggdes om till Vedettbåt på Örlogsvarvet i Karlskrona och fick då namnet Jägaren
och beteckningen V150.
T121 Spica konstruerades och byggdes med en tysk ritning som grund av Götaverken AB och levererades 1966. Efter brittisk förebild utrustades Spica med gasturbinmotorer som gav hög prestanda. Spica tjänstgjorde fram till 1987.
Läs mer om T121 SpicaHMS Ystad, från början T142, är en torpedbåt av Norrköpingsklassen
som sjösattes 1976. Ombyggnaden till robotbåt skedde 1982-1984 och
då ändrades beteckningen till R142.
M20 byggdes 1941 på Neglingevarvet i Saltsjöbaden. Hon byggdes av trä vilket gav
fördelar vid röjning av magnetkänsliga minor. Många var skeptiska till att bygga
krigsfartyg av trä men man resonerade som att blir det krig så blir dom inte
så långlivade ändå, oavsett material.
Triton byggdes på beställning av den framstående mariningenjören Curt Borgenstam.
Triton kom att bli provbåt vid utprovning av skrovformen för kommande Motortorpedbåtar i
T42-serien.