Bestyckning: 3 st 53 cm rakbanetorpeder och sjunkbomber, en 40 mm Automatkanon och två
dubbelkulsprutor m/36. Ett ställ med 57 mm lysraketer.
Motorer: 2 Isotta Fraschini 184C, 18 cyl/st, 57 liter, 1500 hk/st och
2 st Ford V8 om vardera 85 hk för lågfartsmanövrering
Fart: 50 knop
Besättning: 16 man
T38 levererades från Kockums i Malmö 1951 och var i aktiv tjänst i Kustflottans 4. motortorpedsbåtsdivision
med basering på Gålö. T38 tjänstgjorde där fram till 1956.
Vid ett fartprov utanför Karlskrona 1956 kom T38 upp i en fart av 51,6 knop vilket gjorde henne
till ett av världens snabbaste krigsfartyg.
T38 låg under många år upplagd i Karlskrona och överfördes som utställningsobjekt till Malmö teknik-
och Sjöfartsmuseum. Senare övertogs T38 av Marinmuseum i Karlskrona och restaurering till originalskick
påbörjades.
T38 ägs i likhet med Ystad och M20 av Statens Maritima Museer men körs och underhålls av medlemmar ur föreningen T38 Vänner.
Karlskrona är idag hemmahamn för T38.