Mottagare för NAVTEX-meddelanden (MSI)
Under senare delen av 1970-talet tillkom lättnader som innebar att fartyget kunde få dispens från kravet
att ha telegrafist ombord. På den tiden var det annars ett krav att fartyg över 1600 BRT skulle
ha telegrafist ombord för att säkerställa att kommunikationen sköttes på ett
säkert sätt.
Nu kom det istället en möjlighet att slippa det så länge fartyget inte färdades mer än 20 sjömil
från land. Ett annat krav var också att det installerades nya moderna utrustningar på bryggan och att bryggbefälen
hade ett utökat radiocertifikat för att de skulle kunna använda den nya utrustningen som skulle
ersätta telegrafisterna.
De nya reglerna var inte populära hos telegrafisterna men desto mer uppskattade bland rederierna som kunde
spara in på personal.
De nya utrustningarna gav möjlighet att skicka radiotelex via det sk MARITEX-systemet
och att skicka telex och ringa telefonsamtal via den engelska satellitoperatören INMARSAT.
Det gjorde att telegrafistkåren började ana att slutet närmade sig och att de snart skulle vara
överflödiga.
Andra utrustningar som togs fram när det inte längre krävdes speciellt utbildad personal
för kommunikationen var NAVTEX, ett system som automatiskt tar emot meddelanden av säkerhetskaraktär
som skickas från landstationer över hela världen.
Utrustningen har tagits fram av svenska tekniker och den är liten och lätt att använda och placeras
normalt på bryggan. De skriver oftast ut mottagna meddelanden på en remsa och den kräver därför
inte någon speciell instruktion för att använda.
Den första utrustningen som togs fram av Standard Radio marine AB kom att kallas PNW01 och den
följdes senare av PNW20 och PNW900.
NAVTEX sänder internationella meddelanden på 518 kHz men i en del länder förekommer nationella sändningar på 495 kHz.
Vissa sändningar av NAVTEX sker även på HF på frekvensen 4209,5 kHz.
Runt kusterna finns ett antal sändare som sänder med relativt höga effekter och varje sändare har
en tidlucka om tio minuter där den får sända sina meddelanden. Därefter startar nästa sändare osv
och schemat upprepas efter fyra timmar. Varje sändare har en ID-kod som gör att man kan välja vilka
sändare man vill ta emot meddelanden från. Räckvidden är normalt mycket lång och under dygnets mörka
timmar kan man här på Gålö höra sändare i NordNorge, i England och i Holland, i gynnsamma fall även
på Island och Irland.
NAVTEX används av alla lite större fartyg, såväl civila som militära, och är ett krav på sk SOLAS-fartyg.
och systemet är fortfarande i drift över hela världen.
På vår mottagare i muséet kan du se de senaste varningarna som tagits emot.